
A Deliberate Deception by the Japan Times

The April 28-May 4, t997 issue of the lopon Times Weekly lnternational Edition published a

full page article that I had written, titled "Japan's Postwar Ambiguity: The War, Denials and the

Future.

Preceding issues of the weekly newspaper, published in English, had included articles by a

retired Japanese diplomat, Hisahiko Okazaki, offering standard denials of the "comfort women"

issue, Korean women who had been held captive as sexual slaves for the use of Japanese troops

during World War 2.1 However, as my article noted, "... between 1986 and 1994, no fewer than four

Japanese Cabinet ministers were forced to resign because they made statements that denied,one

kind or another of Japan's wartime activities."

I deliberately used solely Japanese sources to rebut these denials: the 56 volumes of oral

testimony gathered in the late 1970s by the Soka Gakkai youth division, "Senso O Shiranai Sedai E"

[To the Generations Who Do Not Know Warl'], and a more recent compilation of Japanese oral

histories, "Japan at War: An Oral History," edited by Haruko Taga Cook and Theodore F. Cook,

published in 1992. A major concern of Okazaki's denials was the issue of how to educate Japanese

school children to be proud of their country. li therefore also addressed this question: How can a

national educational system do that without falsifying and "rewriting" the history of the behavior of

Japanese military forces in the Asian countries that they fought in and occupied during WW2.

Germany succeeded in that task; why should it be a problem for Japan? The key variable is of course

denialversus acknowledgement. With a conservative government now in office in Japan, these same

issues are ironically once again under dispute in 20t3-2014.

It had not been a simple matter to convince the editors of the Japanese Times Weekly to

print my article. They demurred at first. !t required testimonials from several Japanese colleagues -
Yoshitake Sasaki, then a star reporter who covered defense and security issues for the Asahi

Shimbum, and a senior professor who held simultaneous appointments in two universities in Tokyo

and Kyoto - stating that I was an internationally published researcher. ln fact, fifteen of my papers

had been translated into.Japanese and published in the several journals of the Japanese Asian Affairs

Research Council: Ajicho Geppo, The Asia Quorterly and Ajia Jiho [Asian Review]. I had also

published a monograph, The Porticipotion of lopanese Military Forces in U.N. Peacekeeping

Operations, in June 1996 in a joint publication series between the Center for International and

Security Studies, my location at the University of Maryland, and the University of Tsukuba in Japan.

1 
Hisahiko Okazaki, "A Nation Caught Off Guard," Jopon Times Weekly, December 2-8, tgg6 and Hisahiko

Okazaki, " Some Common Sense," Jopon Times Weekly, December 30, 1996-January L2,7997.



I had been particularly interested that the Jopon Times Weekly publish one or more

photographs alongside my article. I had therefore enclosed a folder of photographs, exclusively

taken by Japanese combat photographers during WW2 along with my manuscript. Many of these

photographs have been widely republished and are very well known, and their provenance is

unquestionable. Some of the mostfamous ones had appeared inLife magazine in a special issue on

Japan of September 11, !964, others in Life's Picture History of World Wor llpublished in 1950, and

some in the Far Eastern Economic Review, August 24,7gg4.Older photographs appear edin Life

magazine on May 16, 1938 and June 20, 1938. Some even appeared and were discussed in Jopon

Times Weekly, in its issue of August 73-79,1990 in an article on the wartime photographs of lmperial

Army photographer Hahachiro Bessho. All of these photographs were images that pertained directly

to the behaviors of Japanese military forces that were described in my article. I enclosed copies of all

of these as well as others to the editor of lapon Times Weekly in order to indicate that they had a

wide assortment of photographs to choose from, all taken by Japanese photographers assigned to

accompany Japanese military forces in the field. Additional photographs by Japanese wartime

photographers clearly showing atrocities perpetrated by Japanese troops were unquestinably also

available in Japanese archives.

When the issue of Japan Times Weektywith my article in it arrived, it surprisingly included

three photographs, two of which were a full half page each on the page directly opposite the full

page of text. None, however, were the photographs that ! had submitted. The upper photograph of

the two depicted a beheading scene taken in Korea, apparently sometime after 1910, and very

probably early after that year. The lower photograph carried the caption 'This photograph, owned

by a Hokkaido woman, depicts a scene of what appears to be several executions in wartime Nanjing,

China." The photograph was immediately suspect, however, as the numerous individuals in military

and police uniforms standing around the dead bodies are, as best as can be discerned, notJapanese

troops. [lnsert ML article pages here.] Given the nature of the third photograph (discussed below), it

was very likely not taken during "wartime," and perhaps not in Nanjing.

The third photograph appeared directly under the masthead on the front page of the lapan

Times Weekty. The caption under that photograph read "American scholar Milton Leitenberg rebuffs

moves in Japan to reconsider references in school textbooks to Japan's wartime wrong doing. Pages

7O-L!." There was no further identification of the photograph. However it was immediately

apparent from the uniform of the individual beheading a kneeling victim, and the dress of other

people standing around that the photograph had nothing whatsoever to do with Japanese military

forces. However I could never find anyone who was able to identify the photograph or the scene.



I recently chanced to look at a copy of Harrison Salisbury's book, The New Emperors: China in

the Era of Mao ond Deng, published in 1992. And there, on the third page of the photograph section

following page \76 in Salisbury's book, was the identical photograph that the Japan Times Weekty

had placed on its front page as a lead in to my article. The caption for the photograph in Salisbury's

book reads: "Below. Police and gangsters massacre workers and communists in Shanghai, 1;927." The

illustration credits in the book for the photograph read: "Courtesy of [Chinese] Central party

Literature Publishing House." [lnsert Salisbury pages here.]

Most particularly because the editors of the lapan Times Weekly decided notto use any of

the well-known photographs taken by Japanese photographers travelling with Japanese military

forces during WW2 that pertained to the article, it is hard to come to any other conclusion but that

the editors deliberafely used ones - apparently all three - that were irrelevant and misleading.

l-Lt+G*t-,t*\

Milton Leitenberg
Senior Research Scholar
CISSM/School of Public Policy
University of Maryland
College Park, MD 20742-1811

workphone: 301-405-7005
work fax: 301-403-8107
home phone: 301 -340-3049
work email: mleitenb@ umd.edu
home email: mleitenberg @ cs.com


